Sport & Affärer har för tionde gången gjort en årlig kartläggning över hur mycket våra svenska idrottsklubbar får i sponsorintäkter. De som är inräknat i dessa intäkter är fasta sponsorpaket, arenareklam, dräktreklam, VIP och företagsbiljetter, företagsloger samt arenanamn. Listan gäller för säsongen 2018/2019 och innefattar de 15 klubbar som har högst sponsorintäkter inom svensk idrott. SHL klubbarna dominerar listan där sju av topp tio lagen kommer från SHL, men etta på listan är fortfarande fotbollsklubben Malmö FF. Ingen klubb utanför SHL eller fotbollsallsvenskan tar plats bland de 15 lagen som har högst intäkter från sponsorer.

Nedan har vi listat vilken placering respektive SHL klubb har på listan samt hur mycket intäkter klubbarna fått in via sponsring.

Plats 2

  • Frölunda
    60 miljoner kronor

Plats 3

  • HV71
    56.9 miljoner kronor

Plats 4

  • Örebro Hockey
    48.5 miljoner kronor

Plats 5

  • Färjestad
    47.8 miljoner kronor

Plats 6

  • Luleå Hockey
    47 miljoner kronor

Plats 7

  • Brynäs IF
    46 miljoner kronor

Plats 8

  • Rögle BK
    39.9 miljoner kronor

Plats 11

  • Djurgården Hockey
    38 miljoner kronor

Plats 12

  • Malmö Redhawks
    37.8 miljoner kronor

Plats 13

  • Linköping HC
    37.3 miljoner kronor

Plats 14

  • Växjö Lakers
    36.5 miljoner kronor

Intressant är att Örebro Hockey fortsätter plocka placeringar på listan och har nu klättrat från sjunde plats till fjärde plats. Sponsorpengarna är nästan hälften av klubbens totala omsättning. Även Rögle klättrar på listan och går upp fyra placeringar. Både Växjö och Linköping fortsätter att tappa när det gäller Sponsorintäkter. Värst är det för Linköping som minskat sina intäkter med 18 miljoner de senaste fem åren varav 9 av dessa minskat de två senaste säsongerna.

Artikeln är skriven av:

Miguel Elmstedt Veiga – Sportskribent
miguel@sportnyhet.com

>> Läs mer om mig här