Sport & Affärer har för tionde gången gjort en årlig kartläggning över hur mycket våra svenska idrottsklubbar får i sponsorintäkter. De som är inräknat i dessa intäkter är fasta sponsorpaket, arenareklam, dräktreklam, VIP och företagsbiljetter, företagsloger samt arenanamn. Listan gäller för säsongen 2018/2019 och innefattar de 15 klubbar som har högst sponsorintäkter inom svensk idrott. SHL klubbarna dominerar listan där sju av topp tio lagen kommer från SHL, men etta på listan är fortfarande fotbollsklubben Malmö FF. Ingen klubb utanför SHL eller fotbollsallsvenskan tar plats bland de 15 lagen som har högst intäkter från sponsorer.
Nedan har vi listat vilken placering respektive SHL klubb har på listan samt hur mycket intäkter klubbarna fått in via sponsring.
Plats 2
Plats 3
Plats 4
Plats 5
Plats 6
Plats 7
Plats 8
Plats 11
Plats 12
Plats 13
Plats 14
Intressant är att Örebro Hockey fortsätter plocka placeringar på listan och har nu klättrat från sjunde plats till fjärde plats. Sponsorpengarna är nästan hälften av klubbens totala omsättning. Även Rögle klättrar på listan och går upp fyra placeringar. Både Växjö och Linköping fortsätter att tappa när det gäller Sponsorintäkter. Värst är det för Linköping som minskat sina intäkter med 18 miljoner de senaste fem åren varav 9 av dessa minskat de två senaste säsongerna.
Artikeln är skriven av:
Miguel Elmstedt Veiga – Sportskribent
miguel@sportnyhet.com
Kommentera gärna